Edukacija je održana u Svjetskom biciklističkom centru u švicarskom Aigleu, od 1. do 8. studenoga 2025. godine, a stipendija Olimpijske solidarnosti MOO-a, koja je ukupno iznosila 6.720 dolara, pokrila je trošak školarine (training fee), prijevoza, smještaja i hrane.


Iz izvješća o edukaciji trenera biciklizma Antonija Baraća


Program školovanja CAS (Certificate in Advanced Studies) in Cycling Coaching proveden je u organizaciji Université de Lausanne (Sveučilište u Lausanni) i UCI World Cycling Centre (Svjetski biciklistički centar), a realiziran kroz kombinaciju kontaktnog rada, laboratorijskih i terenskih praktičnih modula te online predavanja. Školovanje je obuhvatilo ukupno više tematskih cjelina, s naglaskom na suvremeni, znanstveno utemeljen i primjenjiv pristup razvoju sportaša i trenera u biciklizmu.

Većina predavača bili su vodeći međunarodni stručnjaci i znanstvenici s UNIL-a, UCI-ja i partnerskih institucija, uključujući stručnjake koji rade izravno s World Tour timovima, antidopinškim laboratorijima i elitnim sportašima.


Struktura i ključna područja školovanja

Program je započeo modulima usmjerenima na coaching proces i metodiku podučavanja (Teaching to teach), gdje je poseban naglasak stavljen na ulogu trenera, planiranje treninga, donošenje odluka te prijenos znanja u praksi. Ovaj dio vodio je dr. Richard Cheetham.

Uslijedili su moduli vezani uz:

• osnove biciklističke izvedbe i okvir izvedbe (performance framework),

• analizu podataka i dijagnostiku performansi,

• snagu i kondicijsku pripremu u biciklizmu,

• razvoj talenata i dugoročan razvoj sportaša,

• psihologiju sporta i mentalno zdravlje,

• radne uvjete i well-being sportaša, uključujući perspektivu World Tour timova.


Aerodinamika i dijagnostika performansi

Jedan od najvažnijih segmenata školovanja bio je blok posvećen aerodinamici u biciklizmu, koji je uključivao:

• teoriju aerodinamike,

wind tunnel testing,

• CFD (Computational Fluid Dynamics),

• testiranja na pisti i cesti,

• aerodinamiku pojedinca, grupa i interakciju s vozilima u utrci.

Ovaj dio predavao je prof. Bert Blocken, jedan od vodećih svjetskih znanstvenika u području aerodinamike.

Dr. Raphael Faiss vodio je:

• aerodinamička testiranja i analizu podataka,

• laktatna testiranja i dijagnostiku performansi,

• trening u hipoksiji, uključujući teoriju i praksu u laboratoriju.

Praktični dio uključivao je prikupljanje podataka na pisti, njihovu analizu te povezivanje laboratorijskih nalaza s realnim uvjetima na cesti.


Hipoksija, laktat i fiziološke adaptacije

Poseban naglasak stavljen je na trening u hipoksičnim uvjetima, gdje su detaljno obrađeni:

• hematološke promjene,

• adaptacije organizma na visinu,

• promjene volumena krvi i krvne plazme,

• rizik i prevencija anemije,

• metode induciranja hipoksije bez hipoksične opreme ili stvarne visinske razlike.

Laktatna testiranja provedena su praktično u laboratoriju, uz detaljno objašnjenje protokola, interpretacije i primjene rezultata u planiranju treninga.


Antidoping i zaštita sportaša

U sklopu programa obrađene su antidopinške politike, razvoj laboratorijskih metoda, Athlete Biological Passport, rizici nenamjernog dopinga te aktualni izazovi u biciklizmu. Program je uključivao i posjet antidopinškom centru, gdje smo se upoznali s praktičnim aspektima rada i istraživanja.

Dodatno su obrađene teme safeguardinga, zaštite sportaša, mentalnog zdravlja te etike u sportu, uz sudjelovanje UCI-jevih stručnjaka.


Osobni doprinos i nastavak rada

Tijekom cijelog školovanja bio sam izrazito aktivan na predavanjima i praktičnim modulima te sam dobio pohvale predavača za visoku razinu predznanja i razumijevanja obrađenih tema. Na temelju toga proglašen sam Cycling Expertom.

Nakon završetka programa upućen sam na stručnu misiju pri Cycling Federation of Macedonia (Makedonski biciklistički savez), gdje sam sudjelovao u edukaciji trenera. Kandidati su pod mojim vodstvom prolazili teorijski, praktični i evaluacijski dio, temeljen na sadržaju CAS-ova programa.


Zaključak

Ovo školovanje predstavlja iznimno vrijedno stručno i znanstveno iskustvo, koje mi je omogućilo produbljivanje znanja iz fiziologije, aerodinamike, psihologije, tehnologije i coachinga na najvišoj međunarodnoj razini. Stečena znanja imaju direktnu i dugoročnu primjenu u radu sa sportašima, trenerima i sportskim institucijama unutar olimpijskog sustava. (hoo)